• Achteraf betalen
  • Gratis levering
  • Gratis digitale drukproef
0

Evaluatie van het festivalseizoen

Het einde van het festivalseizoen nadert. Tijd voor een kleine evaluatie bij marketeers. Dat relatiegeschenken en promotiemateriaal onmisbaar zijn bij de festivalorganisatie is al wel bekend. Maar wat is nu de waarde van het sponsoren van festivals en welke relatiegeschenken werken het beste bij de doelgroep?

The House of Marketing in België heeft een survey uitgestuurd met daarin een aantal leuke resultaten voor marketeers die interesse hebben in festivalsponsoring.  73% van de ondervraagde respondenten vindt festivalsponsoring een krachtig medium.  Wel geeft het onderzoek aan dat men het moeilijk vindt om hierin te investeren. De kosten zijn vaak hoog en de Return On Investment is moeilijk aantoonbaar. Dat neemt niet weg dat festivalsponsoring voor ontzettend veel naamsbekendheid zorgt. Bovendien hebben de bezoekers jarenlang een positieve associatie bij uw merk en bedrijfsnaam.

In de top 4 van festivalsponsoring staat het laten uitproberen van producten en diensten. 78% geeft aan dat, naast festivaldiensten, ook het uitdelen van gratis gadgets en producten effectief zijn. Dit is volgens hen de meest impactvolle festivalactivatie om in contact te treden met de bezoekers. Hierbij wordt dan vooral gedacht aan direct bruikbare gadgets, zoals powerbanks, paraplu’s en andere outdoor artikelen. Ook het aanbrengen van een logo op het podium en gepersonaliseerde vlaggen en banners doen het goed op festivals.

Heeft u dit jaar al geïnvesteerd in festivalsponsoring? Misschien iets om op te nemen in de budget planning van 2016. Denk bijvoorbeeld -for starters-  aan sponsoring bij kleine festivals in de omgeving. 

back to top