• Achteraf betalen
  • Gratis levering
  • Gratis digitale drukproef
0

Relatiegeschenken-branche last van crisis?

Van Helden Relatiegeschenken gaat crisis te lijf met nieuwe webshop Vanhelden.nl

Tiel, 6 oktober 2009
- De komende maanden moet blijken of de opgelopen omzetachterstand (t.o.v. 2008) binnen de relatiegeschenkenbranche weggewerkt kan worden. Door diverse bedrijven en met name de grotere multinationals wordt tijdens de crisisperiode bezuinigd op het budget relatiegeschenken. Afgelopen zomer meldde brancheorganisatie Platform Promotional Products (PPP) dat de verkoop op dat moment 20% lager lag dan vorig jaar. Tijdens de komende maanden (richting Kerst) worden altijd de meeste (bedrukte) relatiegeschenken verkocht om deze tegen het einde van het jaar te overhandigen aan relaties, medewerkers en belangenorganisaties. De totale omzet van de geschenkensector (samen ca. 1.700 leveranciers) komt in Nederland uit op 1,3 miljard euro (bron: PPP). Toch hebben niet alle relatiegeschenken leveranciers veel last van de crisis. Van Helden Relatiegeschenken is de crisis succesvol te lijf gegaan met een intensievere internetstrategie.

Van Helden Relatiegeschenken lanceert nieuwe webshop
Van Helden Relatiegeschenken uit Tiel, al meer dan 40 jaar toonaangevend binnen de relatiegeschenkenbranche, meldt relatief weinig last te hebben van de crisis. “We doen het in verhouding tot de marktontwikkeling niet slecht. Maar we hebben dan ook niet stilgezeten”, zegt directeur Arno van Helden. “Juist toen we de crisis zagen aankomen hebben we gekozen voor een intensievere internetstrategie met o.a. op 1 juli 2009 de lancering van twee compleet nieuwe webshops. Voor de Nederlandse markt is dat Vanhelden.nl en voor de Belgische markt Vanhelden.be. Deze uitgebreide internetsites beginnen nu al vruchten af te werpen wat resulteert in een 40% stijging aan bestellingen t.o.v. vorig jaar. Op dit moment gaat ongeveer 25% van de bestellingen online en mijn verwachting is dat dit binnen 5 jaar richting 50% zal gaan”. Ca. 75% van de bestellingen wordt gedaan via de offline verkoopkanalen zoals; periodieke geprinte DM-acties, het uitgebreide team van telefonische verkoopadviseurs, de accountmanagers, via de showroom en tijdens diverse (vak)beurzen. “We zien dat de diverse online en offline verkoopkanalen elkaar steeds meer gaan ondersteunen wat een win-win situatie oplevert”, voegt Arno van Helden toe.

Inzet zoekmachine- en e-mailmarketing
“De hogere bezoekersaantallen hebben uiteraard ook te maken doordat we de nieuwe websites meteen goed geoptimaliseerd hebben voor de zoekmachines en daarnaast zijn we diverse online campagnes gestart. Duidelijk is dat door de huidige generatie internetbezoekers steeds meer internet aankopen gedaan worden. Hierdoor verschuiven de bestellingen steeds meer van offline naar online. Met de nieuwe websites zijn we dan ook helemaal klaar voor de toekomst”, aldus Arno van Helden. Van Helden focust zich ook steeds meer op e-mailmarketing. Arno van Helden vertelt; “het is relatief goedkoop, snel inzetbaar, meetbaar en effectief. Ook zijn er tegenwoordig steeds meer DM activiteiten (testen uiting, mailen op juiste moment etc.) met e-mailmarketing mogelijk zoals je ziet bij de offline mailactiviteiten. Je leert van iedere verzending en neemt dat mee in de volgende nieuwsbrief om de response te verhogen”.

‘van helden’ vaak gezocht zoekwoord via Google
De afgelopen 40 jaar heeft Van helden een vertrouwde naam opgebouwd en daarom vinden potentiële klanten het minder eng om via Vanhelden.nl of Vanhelden.be een bestelling te doen. “Veel mensen weten ons ook online zéér goed te vinden. Alleen al via het zoekwoord ‘van helden’ ontvangen we via Google iedere maand meer dan 5.000 bezoekers. “Via een speciale tool van Google kun je onderzoeken welke populaire zoektermen relevant zijn aan het zoekwoord ‘relatiegeschenken’. Het zoekwoord ‘van helden’ staat hierin zelfs in de top 10”, aldus Arno van Helden.

Usability nieuwe webshop verhoogt
Bezoekers van Vanhelden.nl en Vanhelden.be kunnen nu nog eenvoudiger en sneller de gewenste relatiegeschenken vinden via uitgebreide zoekingangen en vervolgens online bestellen. Gezocht kan worden via trefwoord, artikelnummer, categorieën, merken, branches, thema's en op prijs. Ook zijn op de homepage diverse nieuwe (zoek)functies te vinden zoals:
- de Relatiegeschenken Top 10 Toppers en Top 10 Nieuw
- dagelijks een overzicht van de relatiegeschenken waar het meest op gezocht wordt
- de relatiegeschenken van diverse A-merken
- een online chatfunctie om snel een vraag te stellen
- een overzicht van de meest recente digibrochures
- een overzicht van relevant relatiegeschenken nieuws waar via een RSS-feed op geabonneerd kan
  worden

Leveranciers A-merken direct enthousiast
Op de website van Van Helden Relatiegeschenken is er bewust voor gekozen om diverse A-merken duidelijk in beeld te brengen. Ook kan er eenvoudig op merken gezocht worden via diverse zoekingangen. “We hebben gemerkt dat klanten steeds vaker op zoek zijn naar vertrouwde ‘merk relatiegeschenken’ en hiervoor ook meer geld voor over hebben”, aldus Arno van Helden. Zo zijn o.a. de volgende A-merk leveranciers vertegenwoordigd op de Vanhelden.nl (en .be) homepage: Toppoint, Parker, Markclip, Hanes, Cricket, Pierre Carrel, Charles Dickens, Gildan Stedman, Dextro Energie, Cross, Tokai, Schwarzwolf, Lemon & Soda, Mentos en Tic Tac. De leveranciers werden direct enthousiast bij het zien van het eerste concept van de nieuwe webshop.

Bas Lensen, directeur van Lensen Toppoint in Bergentheim is ook A-leverancier van Van Helden. Hij zegt over de samenwerking en de nieuwe webshop: “Onze samenwerking dateert al uit de late jaren zestig. Van Helden is altijd vooruitstrevend en toonaangevend geweest binnen de promotionele markt. Ze bewijzen het wederom met de sterk verbeterde en overzichtelijke nieuwe website. Duidelijk, in één oogopslag en binnen enkele klikken weet je wat Van Helden in huis heeft en wat je van ze mag verwachten”. Bas Lensen weet waar hij over praat. Zijn eigen bedrijf is al decennia lang een vertrouwde naam als (toe)leverancier in de promotionele sector. Sinds 1928 een sterk merk en europees een begrip. “Met afnemers als Van Helden weet je dat de Toppoint-collectie uitstekend wordt gepromoot. Net als Van Helden voeren wij ook een duidelijke strategie. Gebaseerd op korte lijnen, doen wat je zegt en afspraken nakomen”, vertelt Lensen die onder andere commitment hoog in het vaandel heeft staan. “Dit laat ook Van Helden dagelijks zien, nu weer met deze site, dat met een jarenlange en intensieve zakelijke en vriendschappelijke relatie je het beste uit elkaar haalt”. Tenslotte voegt Bas er nog lachend aan toe; “een niet geheel onbelangrijk detail, vooral te kiezen voor de kwaliteitsproducten van Toppoint. Want de samenwerking en de nieuwe website moet natuurlijk ons allemaal geen windeieren leggen.”

Op zoek naar goedkopere relatiegeschenken tijdens crisis
Bij Van Helden is het wel duidelijk dat mensen door de crisis meer op zoek zijn naar een goedkoper relatiegeschenk want het gemiddelde orderbedrag per bestelling is iets lager geworden. Het voordeel van Van Helden is dat zij juist heel sterk zijn in het goedkopere segment relatiegeschenken én in de verbruiksrelatiegeschenken zoals pennen, ballonnen en notitieblokjes die altijd zéér populair zijn. “Jaarlijks bedrukken wij meer dan 10 miljoen pennen in onze eigen drukkerij”, aldus Arno van Helden. Verder constateert Van Helden dat de bestellingen van bedrijven die actief zijn in de auto-, travel en IT-branche iets achter blijven dan die van andere branches.

Ontwikkelingen en trends
Bij Van Helden ziet men een algemene trend dat mensen steeds vaker later beslissen met bestellen en uiteindelijk de relatiegeschenken (bij order) steeds sneller in huis moeten hebben. “Dat is voor ons gelukkig geen probleem”, geeft Arno van Helden aan. “Onze levertijd is gemiddeld 10 werkdagen en dat is 5 dagen sneller dan gemiddeld in de relatiegeschenkenmarkt. Dit komt omdat we bijna alles op voorraad hebben samen met een eigen dtp-afdeling en drukkerij”. Voor snellere leveringen hebben we de speciale HSL Service (Helden Snel Levering) waarbij een order 4 werkdagen later verzendklaar is.

“Een duidelijke groei is te zien in de zogenaamde Eco (maatschappelijk verantwoorde) relatiegeschenken maar de verwachtte explosieve groei blijft uit. De overheid zal hier nog meer een voortrekkersrol in moeten nemen. In 2010 heeft de overheid zich verplicht 100% duurzaam te gaan inkopen dus we zijn benieuwd. De Eco artikelen zijn meestal iets duurder maar klanten willen er nog niet meer voor betalen”. Voorbeelden van Eco Relatiegeschenken zijn zaklampen of radio’s die werken op zonne-energie, een lanyard gemaakt van maïs, een pen gemaakt van milieuvriendelijk karton of een bureauklokje dat werkt op water. Ook heeft Van Helden hoge verwachtingen in de USB Stick verkopen (die het nu al goed doen), andere computer gerelateerde relatiegeschenken en relatiegeschenken voor mobiel werken.

back to top
Sluiten

Helden service

Geen verrassingen

Contact

Full service leverancier van het jaar 2016