• Achteraf betalen
  • Gratis levering
  • Gratis digitale drukproef
0

De key elementen voor een succesvol loyaliteitsprogramma

Een loyaliteitsprogramma is een verzameling van marketingactiviteiten om de klantloyaliteit te verhogen. Het maakt van de klant een promotor, een ambassadeur voor uw merk. Loyale klanten zijn erg waardevol, omdat zij naast aankopen ook zorgen voor content creatie zoals het schrijven van reviews, het delen van foto’s en het invullen van enquêtes. Een spaarprogramma is het populairst onder de loyaliteitscampagnes en in deze blogpost laten we zien hoe u meer uit uw spaarsysteem kan halen.

Twee typen spaarprogramma’sSticker bedrukken

Binnen de spaarprogramma’s kan er gekozen worden tussen een kortlopende en een langlopende loyaliteitsprogramma. De kortlopende spaaracties worden vooral ingezet om verkopen te stimuleren. Hierbij moet er gedacht worden aan stickers of zegeltjes sparen voor dagjes uit, servies of voor een leuke korting.

De langlopende (permanente) loyaliteitsprogramma’s worden vooral ingezet door grote retailers, zoals Kruidvat, Hema en Media Markt. Zij bedienen naast de standaard klanten ook hun kaarthouders of ook wel ‘VIP klanten’ genoemd. Deze klantgroep wordt extra in de watten gelegd door speciale acties en evenementen.

De klantenkaart

Spaarprogramma’s gaan in de meeste gevallen gepaard met een klantenkaart. De klantenkaarten worden vaak in de winkels weggegeven aan geïnteresseerde klanten, maar er wordt tegenwoordig ook veel vaker gekozen voor een digitale klantenpas. Vaak is dit in de vorm van een app, waar de klant naast het verzamelen van punten ook op de hoogte gehouden kan worden van speciale acties. Veel bedrijven kiezen vaak voor een combinatie van beide, waarbij beide klantenkaarten aan elkaar gekoppeld worden door middel van een online registratie.

Hoewel steeds meer verschuift naar mobiel, blijven er klanten bestaan die toch liever iets fysieks en tastbaars in handen willen hebben. Belangrijk is om vooraf goed te bepalen wie uw doelgroep is en wat de behoefte van de doelgroep is. Op basis van die gegevens kunt u de juiste keuze maken voor het type klantenpas.

Verzamelen van punten

De meeste bedrijven geven standaard punten weg bij aankopen. Een logische keuze, omdat u uw klanten hiermee beloont voor het doen van een aankoop. Maar u kunt hier nog veel verder mee gaan. Zo kunt u bepaalde zaken extra belonen. Bijvoorbeeld dat men extra punten ontvangt wanneer zij een nieuw binnengekomen artikel aankopen. Dit levert tegelijkertijd ook een bijdrage aan uw productintroductie.

Punten inwisselen voor …?

Een goede vraag. Vaak kunnen klanten hun punten inwisselen in een soort giftshop. De producten die u in uw giftshop aanbiedt zijn van groot belang. Ook hiervoor is een goede doelgroepanalyse van belang om te bepalen welke producten interessant zijn voor uw klanten. U kunt de giftshop ook vullen met bedrukte relatiegeschenken waardoor er na het inwisselen nog steeds een binding is tussen u en uw klant. Denk bijvoorbeeld aan speakers met logo, een powerbank bedrukt een leuke quote of een luxe schrijfset met persoonlijke gravering.

Gaat u binnenkort ook een loyaliteitsprogramma starten. Wij denken graag met u mee naar de verschillende relatiegeschenken om aan te bieden in uw giftshop. Neem contact met ons op voor een persoonlijk en vrijblijvend adviesgesprek.

 

back to top