Hoe overtuig je klanten met een duurzaam beleid?

Hoe overtuig je klanten met een duurzaam beleid?

Consumenten worden kritischer met de jaren. Bij de aanschaf van producten geven ze steeds meer aandacht aan het duurzame aspect. Millennials (geboren tussen 1981 en 1996) willen kopen bij bedrijven die milieubewust en duurzaam zijn. Wetende dat zij tegen 2025 ongeveer de helft van de beroepsbevolking zullen vertegenwoordigen, is het onmogelijk om deze doelgroep nog langer te negeren.

Jongeren willen duurzame bedrijven en producten

Wat cijfers om te openen: een rapport van het communicatiebureau FleishmanHillard Fishburn  (FHF) toont dat 93% van de millennials het liefst wil kopen bij bedrijven die doelgericht, duurzaam en milieubewust zijn. Een onderzoek van Deloitte  zegt dat meer dan de helft van de millennials een bedrijf dat niet duurzaam is, niet meer in overweging in zijn beslissingproces. Ongeveer de helft wil niet werken voor een bedrijf dat ingaat tegen hun persoonlijke ethiek. Dossier duurzaam 2019 toont aan dat 75% van alle consumenten verwacht van bedrijven dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Het aantal mensen dat let op duurzaamheid bij de aankoop van producten, groeit al jaren. Dit zijn duidelijke signalen van een hele generatie dat ze duurzaam ondernemen hoog in het vaandel dragen.

Overtuigingskracht is nodig

Je moet wel weten dat millennials vaak sceptisch zijn over wat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is en waarom bedrijven het doen. Jongeren zijn van oordeel dat MVO iets is wat bedrijven doen om een misstap recht te zetten of uit winstbejag. Deze generatie is dus moeilijk te overtuigen van je goede intenties, ze zijn sceptisch. Daarom is het van cruciaal belang om verder te gaan dan lampen en toestellen te vervangen door duurzame varianten. Je overtuigt deze generatie vooral door een langetermijnvisie, concrete doelstellingen en transparante communicatie over uw acties en plannen.

Rendabele duurzaamheid

Doordat nieuwe generaties meer belang hechten aan het onderwerp, worden de commerciële voordelen van duurzaam ondernemen ook steeds groter: hoe groter je potentiële doelgroep, hoe meer omzet ermee te behalen valt. Jouw concurrentiepositie ten opzichte van niet-duurzame bedrijven verbetert wanneer de millennialgeneratie op zoek gaat naar een geschikte partij om hun behoeften te vervullen. Bovendien kan MVO je productiviteit verhogen. Doordat grondstoffen efficiënter worden ingezet en restproducten misschien ook nog een nieuwe toegevoegde waarde krijgen, profiteer je van een betere productiviteit. Nog andere voordelen van duurzaam ondernemen lees je in onze blog ‘Duurzaam ondernemen: wat, waarom en hoe?’.

Zij doen het

Geen betere manier om aan te tonen dat iets werkt, dan met een concreet voorbeeld. Ontdek enkele praktijkvoorbeelden van ondernemingen die met hun duurzaamheid naar buiten komen.

Slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely

Journalist Teun van de Keuken stapte in 2003 een politiekantoor binnen om zich aan te geven. Hij vond zichzelf medeplichtig aan slavernij omdat hij thuis chocolade had gegeten, waarvan het meer dan aannemelijk is dat (een deel van) de cacao door kindslaven is geproduceerd. De zaak krijgt veel media-aandacht en is de eerste stap in een reeks acties die leidt naar de oprichting van Tony’s Chocolonely in 2005. Vanaf de lancering is het merk een groot succes. Niet alleen de mooie boodschap dat het merk uitdraagt zorgt daarvoor, ook de kwaliteit van het product speelt een rol. Het ultieme doel van dit bedrijf? Alle chocolade ter wereld 100% slaafvrij maken. Een zeer grote uitdaging en nog een lange weg te gaan. Maar het winstegevende bedrijf blijft groeien en tegen schenen schoppen om de louche cacaobusiness helemaal om te gooien.

Oceaanplastic als G-star jeansbroek

G-Star kon de grote zanger Pharrell Williams strikken voor Raw for the Oceans, een jeanscollectie gemaakt van gerecycleerd oceaanafval. Om dat te doen, gebruikt het merk stoffen van Bionic Yarn, waarvan Pharrell mede-eigenaar van is. G-Star was al langer bezig met duurzaamheid en recycling, maar dankzij deze samenwerking ging het toch nog een stapje verder. De kracht van de campagne is volgens Thecla Schaeffer, Chief Marketing Officer bij G-Star: een beroemdheid als ambassadeur en een héél erg goed verhaal.

De plasticsoep opruimen met Plastic Bank

Het Canadese bedrijf Plastic Bank heeft één missie: de plastic soep uit de oceanen halen. Sinds de oprichting in 2013 recycleerde het bedrijf al 10,8 miljoen kilogram ‘ocean bound plastic’. Het bedrijf gelooft dat we anders naar plastic moeten kijken. Als we het alleen zien als afval, zal er niets veranderen. Wanneer men weet dat het een cent kan opleveren, is men al meer gemotiveerd om het op te ruimen. Door armen als verzamelaars aan het werk te zetten in achtergestelde regio’s, geeft Plastic Bank mensen een bron van inkomsten en hoop voor de toekomst. Het ingezamelde plastic wordt gerecycled en verkocht aan bedrijven die plastic kunnen gebruiken. Zo streven ze naar een wereldwijde circulaire economie voor plastic. Plastic Bank is actief in Haïti, de Filipijnen, Indonesië en Brazilië.

Weg met voedselverspilling dankzij Too Good To Go

Too Good To Go is een app die consumenten en restaurants of winkels in contact brengt om onverkochte overschotten van de hand te doen. Voordeel voor de consument? De prijzen zijn maximaal de helft van het normale tarief. Voordeel voor het bedrijf? Overschotten raken nog verkocht in plaats van in de vuilnisbak te belanden. Too Good To Go werd opgericht in Denemarken in 2015 en heeft als missie voedselverspilling tegen te gaan. Want één derde van al het voedsel ter wereld wordt verspild. En de voedselindustrie heeft grote impact op de opwarming van de aarde. Je kunt de app ondertussen vinden in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Nederland, Polen, België, Spanje, Italië, Zwitserland, Noorwegen en Oostenrijk. Het bedrijf blijft groeien.

Duurzame merken bij Van Helden

Wij bij Van Helden, nemen zelf maatschappelijk verantwoord ondernemen uiterst serieus. In ons MVO-beleid kun je meer lezen over de vier kernthema’s die wij hanteren: veilige en verantwoorde producten, een collectie duurzame artikelen, de ISO 26000 norm en onze focus op goede werkomstandigheden.

Wanneer je MVO-beleid krachtig is uitgewerkt en je tot de millennial kan doordringen met jouw verhaal, kan een duurzaam relatiegeschenk je boodschap verder ondersteunen. Daarom brengen we graag twee merken uit ons aanbod onder de aandacht.

Duurzaam drinken dankzij Dopper

Het merk Dopper van Nederlandse bodem maakt waterflessen met een missie. Het merk wil de hele wereld aanzetten tot het drinken van (drinkbaar) kraanwater en zo single use plastic verminderen. Met een Dopper heb je geen excuus meer om wegwerpwaterflesjes te kopen. De fles zelf wordt gemaakt van plastic, maar heeft een lange levensduur en kan volledig gerecycled worden. De fles is al jarenlang één van de populairste geschenken bij Van Helden. Wist je trouwens dat het een fles én beker in één is? De fles is ook nog vaatwasmachinebestendig, handig toch?

Oneindig blijven schrijven met Correctbook

Meer dan 800 miljoen mensen wereldwijd boven de 15 jaar kunnen niet lezen of schrijven. Een schrijnend cijfer. Correctbook is een sociale onderneming die zich inzet tegen analfabetisme. Het merk produceert oneindig uitwisbare schrijfmaterialen, waarmee je tonnen papier uitspaart. Het handige notitieboekje werkt als een whiteboard. Per verkocht Correctbook kan het bedrijf één kind in Afrika drie maanden lang voorzien van duurzaam schrijfmateriaal.

Ontdek alle ecologische en duurzame relatiegeschenken in ons aanbod en kies een product dat past bij jouw imago, uitstraling en duurzame inspanningen. Alle geschenken, ook de ecologische, zijn personaliseerbaar.


ONTDEK ONS DUURZAME AANBOD â–º

folder-open Blog