In verband met aanhoudende drukte kunnen de vermelde levertijden tijdelijk oplopen. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. ▶
Op vrijdag 12 februari spraken wij met Misha van Oostveen. Misha heeft meer dan 10 jaar gymnastiekles gegeven op het RSG Lingecollege in Tiel. Na een masteropleiding te hebben afgerond, is hij nu ruim zes jaar afdelingsleider voor de Mavo onderbouw op het RSG Lingecollege. Hij is hier verantwoordelijk voor alles wat met de Mavo te maken heeft. Het RSG Lingecollege is al vele jaren klant bij Van Helden Relatiegeschenken. Wij spraken met Misha over o.a. het gebruik van relatiegeschenken in het onderwijs en wat voor een effect de digitalisering hierop heeft gehad.
Vraag 1. Waarvoor en voor wie schaffen jullie meestal relatiegeschenken aan?
“Onlangs hebben wij groep 8 leerlingen, die op bezoek kwamen, een goodiebag gegeven met daarin onder andere een splitter voor koptelefoons, een pen en een notitieboekje. Dit waren toch al snel tussen de 800 en 1000 goodiebags. We proberen altijd een gadget te zoeken wat bij de kinderen past, met daarbij altijd ook een pen en een notitieboekje. De pen en het notitieboekje kunnen ze gebruiken voor bij de presentatie en bij het invullen van de enquête.
Daarnaast schaffen wij ook relatiegeschenken aan voor ons personeel, bij elkaar zo’n 350 medewerkers. Hierbij kan je denken aan kerstgeschenken, agenda’s en pennen. Echter schaffen wij de meeste relatiegeschenken aan voor nieuwe klanten, oftewel nieuwe leerlingen en hun ouders.”
Vraag 2. Wat merken jullie van de digitalisering bij het onderwijs?
“De digitalisering is niet meer tegen te houden, dit moet je ook niet willen. Tegenwoordig gebeurt veel via de laptop of via de Ipad. Ik denk dat het onderwijs een tak is, die achter de huidige stand van digitalisering aan blijft hobbelen. Wij hebben zelf momenteel één Ipad klas in het vwo, die we ook gaan uitrollen op het havo/vwo. We zetten hierbij echter wel een stapje terug. Zo gaan we straks werken met het ‘BYOD’ principe, oftewel ‘Bring Your Own Device’. Hierbij kan de leerling zelf zijn Ipad of laptop meenemen, waarbij de software door de school wordt aangeleverd.
Dit betekent niet dat er geen studieboeken of schriften meer gebruikt zullen worden. Pen en papier zijn nog steeds ongelofelijk belangrijk, ook voor de Ipad en ‘BYOD’ klassen. Leerlingen gebruiken het schrift en de pen voor onder andere wiskunde sommen, aantekeningen en om de lesstof te leren. Ik geloof dan ook niet dat de pen en het notitieboekje uit de markt zullen verdwijnen.
Wij als docenten gebruiken ook zelf vaak nog het schrift en de pen. Zo hadden wij gister een vergadering, waarbij vrijwel iedereen toch met een pen en papier zat. We hebben wel altijd een notulant bij de vergadering die een laptop gebruikt. Ik vind zelf het schrijven in een schrift fijner werken en ik vind het ook makkelijker om het terug te zoeken, eventueel verwerk ik het later dan nog digitaal. Ik schrijf zelf dan ook twee grote ringbandblokken per jaar vol, hoewel ik zelf helemaal ‘gedigitaliseerd’ ben. “
Vraag 3. Wat zie je als de voordelen en nadelen van de digitalisering?
De digitale werkwijze heeft ook zijn keerzijde, zoals bijvoorbeeld het gebruik van whatsapp en social media tijdens de les. Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken dat het voor kinderen heel slecht is om 8 uur achter een scherm te zitten en leidt het er ook toe dat kinderen minder communicatief vaardig worden. Bovendien slapen kinderen vaak slechter doordat ze vlak voor het slapen gaan gebruik maken van de telefoon. Hierdoor wordt ook het herstel van het lichaam belemmerd.
Ik ben zelf een voorstander van de combinatie van de ‘ouderwetse methode’ (zoals het gebruik van schriften en boeken) en de digitalisering (zoals het gebruik van laptops en Ipads). Je moet niet doorslaan met de digitalisering maar je moet het ook zeker niet tegengaan. Je moet je ogen er niet voor sluiten, het is de huidige werkwijze. Het zal echter altijd een combinatie blijven met de ouderwetse methode, ik geloof daar echt in.”
Bij Van Helden Relatiegeschenken gebruiken we cookies om onze website beter te laten werken en uw surfervaring te optimaliseren. Hiertoe maken we onderscheid tussen noodzakelijke, relevante en externe cookies. Noodzakelijke cookies zijn nodig om de website correct te laten werken, terwijl relevante - en externe cookies persoonlijke informatie verzamelen om de inhoud van onze website af te stemmen op uw persoonlijke voorkeuren en surfgedrag.
Accepteert u het gebruik van de hierboven beschreven cookies zodat wij onze website voor u kunnen verbeteren? Kies voor 'Ja, ik accepteer cookies'. Wilt u meer informatie over cookies of wilt u uw persoonlijke cookievoorkeuren aangeven? Gaat u dan naar 'Instellingen'. Voor ons volledige privacybeleid klikt u op Privacybeleid.
Ik kies cookies die: | noodzakelijk | relevant | extern |
---|---|---|---|
Noodzakelijk zijn voor de werking van de website | ✓ | ✓ | ✓ |
Voorkomen dat gegevens vaker moeten worden ingevuld | ✓ | ✓ | ✓ |
De website verbeteren op basis van prestaties | ✓ | ✓ | ✓ |
De snelheid van de website monitoren | ✓ | ✓ | ✓ |
Het websitegebruik in kaart brengen voor analyse/onderzoek | ✓ | ✓ | ✓ |
Mijn surfgedrag kan combineren met andere persoonsgegevens om relevante aanbiedingen te ontvangen | ✓ | ✓ | |
Onze website personaliseren op basis van uw voorkeuren | ✓ | ✓ | |
Het mogelijk maken om relevante advertenties op internet te tonen | ✓ | ||
Sociale mediafuncties mogelijk maken | ✓ | ||
Uw voorkeur wordt opgeslagen. Als u de cookies uit uw browser verwijdert, informeren we u opnieuw over het gebruik.