0
Ma t/m vr 08:00 tot 17:00
0344 - 640 200

Hoe je met een klein gebaar iets groots kunt creëren bij je doelgroep

Een complimentje is een klein gebaar, dat een zeer groot effect heeft op de energie van mensen. Waardering staat niet voor niets zo hoog op de piramide van Maslow. Het is een diep gewortelde menselijk behoefte dat je als organisatie serieus dient te nemen. Het hoeven ook niet gelijk grote gebaren te zijn. Vaak zijn het de kleine dingen die er toe doen. Hoe je op een eenvoudige en simpele manier op deze basisbehoefte kan inspelen vertellen wij je in dit artikel.

Dopper bedrukkenEen complimentje

1 maart is het nationale Complimentendag. Nu zullen velen denken, waarom is er een speciale dag ingelast voor het geven van complimentjes. Complimenteren van anderen is niet zo vanzelfsprekend als de meeste mensen denken. Vaak is dit toch niet iets dat we snel uitspreken en dat is jammer. Het effect van een complimentje wordt namelijk zwaar onderschat. Een simpele ‘wat een leuke shirt’ of ‘wat zit je haar mooi’ doet zoveel voor de zelfverzekerdheid en het gevoel dat de ontvanger bij de gever heeft. Dit is net dat positivisme dat we allemaal wel kunnen gebruiken. Doe dus niet alleen wat extra’s op nationale Complimentendag of andere waarderingsdagen, zoals Secretaressedag, maar geef vaker een complimentje aan je relaties.

Het verrassingseffect

Het jaar telt meer dan alleen speciale dagen van ‘iets.’ Vaak hebben ontvangers bij deze dagen een verwachting. Zo zal de secretaresse snel iets extra’s verwachten op nationale Secretaressedag. Ga bij het tonen van waardering eens tegen deze verwachting in en verras de secretaresse in deze context eens op een andere dag met een leuk presentje. Wanneer je op een willekeurige dag met een bloemetje binnenstapt en haar vertelt dat je waardeert wat ze allemaal voor je doet, zal ze aangenaam verrast zijn. Dit gebaar zal ze nog voor een lange tijd koesteren, omdat het gaat om een echt persoonlijk geschenk. 

Een origineel geschenk

Hoe kies je nu het juiste relatiegeschenk voor het tonen van waardering? Dit is ook afhankelijk van je doelgroep. Wanneer je een grote doelgroep wilt bereiken kies je het beste voor een klein weggevertje. Zo hebben wij enige tijd geleden bedrukte hartvormige handwarmers mogen uitdelen in hartje Rotterdam. Bekijk de leuke reacties van voorbijgangers in de hartverwarmende video.

Wil je juist iets kiezen voor zakenpartners of collega’s dan zou je voor een exclusiever relatiegeschenk kunnen kiezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrukte powerbank of een paraplu met logo.

Weet je nog niet zo goed welk artikel bij jou en jouw doelgroep past? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag met je keuze en geven je met plezier een persoonlijk advies op maat.

Terug naar boven