In verband met aanhoudende drukte kunnen de vermelde levertijden tijdelijk oplopen. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. ▶
Bent u er helemaal klaar voor? Als HBO- of WO-instelling is deze periode van het jaar het moment om met de ‘brugpiepers’ van morgen kennis te maken. De scholieren uit 6 VWO of gymnasium van vandaag zijn immers uw nieuwe studenten vanaf augustus dit jaar. Studenten waarmee u een levenslange, waardevolle relatie wilt opbouwen. Zaak dus om een uitstekende eerste indruk te maken. Dat gaat het beste door u maximaal te verplaatsen in hun schoenen.
Nee, u hoeft u zelf niet persoonlijk in de spiegel te kijken. Alhoewel een glimlach tijdens de open dagen (en erna) best helpt… Door u zelf als HBO instelling of Universiteit in de spiegel te bekijken ziet u zelf welke eerste indruk u maakt.
Vraag uw collega’s of huidige eerstejaars studenten om eens naar het programma te kijken voor uw open dag. Of doe een generale repetitie van de geplande proefcolleges. Wat valt op in het verhaal, is het afgestemd op de potentiële student en zijn ouders? Gaat de spreker voldoende in gesprek met zijn publiek? En is zijn verhaal aanstekelijk genoeg om ook thuis, op Facebook of terug op het schoolplein te vertellen?
U bent als WO- of HBO-instelling eigenlijk een beetje Ben Stiller uit de film ‘Meeting the Parents’. U wilt vooral een warme, spannende relatie met die nieuwe lichting studenten. U krijgt er tegelijkertijd een stel ‘schoonouders’ bij.
Leg daarom juist ook met ouders contact voorafgaand, tijdens en na uw open dagen. Nodig enkele alumni uit die qua leeftijd en achtergrond iets gemeenschappelijks hebben met ‘de ouders van’. En zorg dat u juist ook hun belangrijkste vragen en zorgen niet alleen in kaart hebt gebracht maar ook op overtuigend kunt beantwoorden.
Niet alleen ouders, maar zeker ook de potentiële studenten aan uw HBO of Universiteit gaan u vooraf Googelen. Hoe goed bent u eigenlijk vindbaar op die plekken waar zij zich bevinden? Heeft u bijvoorbeeld een Facebook pagina of een Twitter account en staan daar relevante items op over uw HBO-instelling of Universiteit? Komen de Open Dagen ook daar aan bod? En sluit de stijl, toon en woordkeuze voldoende aan op die van studenten? Heeft u voldoende capaciteit geregeld om vragen en conversaties op sociale media te monitoren en daarop in te spelen?
Check ook de techniek: werkt de site voldoende snel en werken alle formulieren voor meer informatie naar behoren? Doorloop de digitale ‘reis’ die uw studenten van morgen ook beleven voorafgaand aan uw open dag. Niet onbelangrijk: blijf ook na de open dagen in contact. En zorg via periodieke updates en nieuwtjes ervoor dat u ‘top-of-mind’ blijft bij de studenten, uw klanten van morgen.
Tijdens de HBO Open Dagen - en die aan de Universiteit – wilt u vanzelfsprekend een zo goed mogelijke indruk maken. Een Open Dag vereist daarom vooral een open houding. Laat voorbeelden zien van colleges, onderzoeken en initiatieven aan uw HBO- of WO-instelling.
Wees trots op de diverse wapenfeiten die u door de vele jaren en decennia (en soms eeuwen) heeft bereikt. Tegelijkertijd geldt: als u het antwoord moet schuldig blijven op een vraag van een bezoeker, geen probleem. Geeft u aan dat het antwoord niet weet, en er later bijvoorbeeld per email op terugkomt.
Een Open Dag vraagt om transparantie. Geef dus aan dat die specifieke wens nog niet onderdeel is van de opleiding. Het wekt vertrouwen bij studenten (en hun ouders)dat u oprecht luistert en vragen eerlijk beantwoordt. Het feit dat alle suggesties en vragen serieus worden meegenomen bij het verder verbeteren van uw studies en instelling blijft meer hangen dan welke ronkende volzin dan ook.
De juiste studiekeuze is een serieuze zaak. Een passende studie legt immers de basis voor een loopbaan en leven die bij de individuele student past. Maar een te serieuze open dag beklijft niet.
Zorg daarom voor, tijdens en na de open dag voor voldoende ‘fun-factor’. Breng een stuk humor in tijdens een proefcollege. Laat juist ook uw menselijke kant zien. Maak uw open dag dus een feestje voor zowel uw gasten als u zelf!
Geef uw potentiële studenten en hun familie een blijvende herinnering mee naar huis in de vorm van een klein relatiegeschenk. Laat de adviseurs van Van Helden met u meedenken.
Bij Van Helden Relatiegeschenken gebruiken we cookies om onze website beter te laten werken en uw surfervaring te optimaliseren. Hiertoe maken we onderscheid tussen noodzakelijke, relevante en externe cookies. Noodzakelijke cookies zijn nodig om de website correct te laten werken, terwijl relevante - en externe cookies persoonlijke informatie verzamelen om de inhoud van onze website af te stemmen op uw persoonlijke voorkeuren en surfgedrag.
Accepteert u het gebruik van de hierboven beschreven cookies zodat wij onze website voor u kunnen verbeteren? Kies voor 'Ja, ik accepteer cookies'. Wilt u meer informatie over cookies of wilt u uw persoonlijke cookievoorkeuren aangeven? Gaat u dan naar 'Instellingen'. Voor ons volledige privacybeleid klikt u op Privacybeleid.
Ik kies cookies die: | noodzakelijk | relevant | extern |
---|---|---|---|
Noodzakelijk zijn voor de werking van de website | ✓ | ✓ | ✓ |
Voorkomen dat gegevens vaker moeten worden ingevuld | ✓ | ✓ | ✓ |
De website verbeteren op basis van prestaties | ✓ | ✓ | ✓ |
De snelheid van de website monitoren | ✓ | ✓ | ✓ |
Het websitegebruik in kaart brengen voor analyse/onderzoek | ✓ | ✓ | ✓ |
Mijn surfgedrag kan combineren met andere persoonsgegevens om relevante aanbiedingen te ontvangen | ✓ | ✓ | |
Onze website personaliseren op basis van uw voorkeuren | ✓ | ✓ | |
Het mogelijk maken om relevante advertenties op internet te tonen | ✓ | ||
Sociale mediafuncties mogelijk maken | ✓ | ||
Uw voorkeur wordt opgeslagen. Als u de cookies uit uw browser verwijdert, informeren we u opnieuw over het gebruik.