De checklist voor het geven van een succesvolle training

Het organiseren van een training begint bij het bedenken van je doel en doelstellingen. Als dit eenmaal in kaart is begint de ‘echte’ organisatie. Denk aan de locatie, eventuele catering, uitnodigingen etc. Om het organiseren van een training extra makkelijk te maken bieden wij je een unieke checklist aan met alle punten die nodig zijn voor het plannen van een succesvolle training.

Download de handige infographic waarmee je een succesvolle training kan organiseren

Plannen

Als je het doel en budget van je training eenmaal in kaart hebt begint het plannen. Het is belangrijk deze punten concreet te hebben voordat je jouw doelgroep gaat uitnodigen.

  • Locatie: voor de gestelde datum dient er een locatie vastgesteld te worden. Kies voor een locatie die voor jouw gehele doelgroep toegankelijk is, bijvoorbeeld een pand dichtbij het station. Denk ook direct na over de aankleding van het pand met bijvoorbeeld bedrukte vlaggen etc. voor een goede zichtbaarheid.
  • Catering: afhankelijk van de duur van de training dient er bepaald te worden of er een cateraar nodig is. Men kan uiteraard geen training volgen op een lege maag. Wordt jouw training overdag gegeven, zorg dan bijvoorbeeld voor een ontbijt of lunch.
  • Personeel en sprekers: informeer het personeel en de sprekers over de training en de doelstelling. Plan op voorhand verschillende sessies om alle informatie samen te voegen tot één gestroomlijnde training.

Uitnodigingen

Als de plannen eenmaal concreet zijn kunnen de uitnodigingen verstuurd worden. Zorg voor een eenduidige en herkenbare uiting voor optimale zichtbaarheid.

  • Mail/brief: via een brief of e-mail kan je jouw doelgroep uitnodigen voor de training. Mocht je programma nog niet helemaal concreet zijn, dan zou je op voorhand een ‘save the date’ kunnen uitsturen zodat jouw doelgroep de datum vast kan reserveren in de agenda.
  • Een tastbaar cadeautje: Om vast een voorproefje van de training te geven kan je een cadeautje toevoegen aan de brief. Stuur bijvoorbeeld een houten sleutelhanger met opdruk mee, wanneer je een training geeft over ‘de sleutel naar duurzaam ondernemen’

Binnenkomst

Bij de aanvang moeten bezoekers direct geboeid zijn. Hier hebben zijn kort de mogelijkheid om kennis te maken met andere cursisten en te netwerken.

  • Water: wellicht dat er deelnemers zijn die van ver hebben moeten reizen. Een flesje water bedrukt met logo is dan een aangename binnenkomer en het zorgt direct voor een professionele uitstraling.
  • Naambadge: Netwerken wordt toch net een stuk makkelijker als je weet hoe iemand heet en waar deze persoon werkzaam is. Een bedrukte naambadge is dus onmisbaar bij het organiseren van een training.

Presenteren

Jouw verhaal blijft het best hangen wanneer je gebruik maakt van een presentatie. Het is bewezen dat de boodschap dat ondersteund wordt met visualisatie beter wordt onthouden dan een praatje alleen.

  • Beamer/projectiescherm: een beamer is een belangrijk hulpmiddel om ervoor te zorgen dat jouw presentatie voor iedereen zichtbaar is.
  • Laserpointer: om tijdens je training de presentatie als visuele ondersteuning in te zetten is het belangrijk om een laserpointer bij de hand te hebben. Doormiddel van de laser kan je gemakkelijk punten in je presentatie aanwijzen terwijl je over het podium of door de zaal loopt voor interactie.

Schrijfmateriaal

Het doel van een training is dat de doelgroep er iets van opsteekt. Het noteren van bepaalde punten helpt vaak bij het verwerken van de informatie.

  • Uitdraai van de presentatie: de informatie die je geeft wordt vaak gelinkt aan de visuele weergave van je presentatie. Door een uitdraai te maken van je presentatie en deze uit te delen, kunnen de deelnemers hier direct punten bijschrijven.
  • Notitieblokken en pennen: Voorzie de zitplaatsen op voorhand van schrijfmateriaal zoals bedrukte notitieboekjes en pennen. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk voor de deelnemer, maar het zorgt ook voor een professionele uitstraling.

Afsluiting

Na afloop is er ruimte voor het evalueren en netwerken. Er zijn verschillende manieren om dit succesvol af te ronden. Maak het vooral zo aangenaam mogelijk voor de deelnemers.

  • Water: Een verfrissing is niet alleen tijdens de training belangrijk maar ook na afloop. Bovendien is een bedrukt flesje water een praktisch iets om in de hand te houden. Dat is heel fijn wanneer men niet weet welke houding ze moeten aannemen in de menigte.
  • Visitekaartje: deze zijn onmisbaar bij een training. Deel je visitekaartje uit en laat zien dat je er voor de deelnemers bent. Niet alleen tijdens de training, maar ook erna.
  • Een leuke goodie: sluit de training af met een leuk aandenken, zoals een bedrukt relatiegeschenk. Zo blijft niet alleen de boodschap top-of-mind, maar ook jouw organisatie.

Plan jij binnenkort een training? Hopelijk heeft deze checklist je op weg geholpen. Download ook de infographic voor een snelle overview van de checklist. Uiteraard kan je voor een persoonlijk advies op maat altijd contact met ons opnemen.

 

folder-open Blog