• Achteraf betalen
  • Gratis levering
  • Gratis digitale drukproef
0

De psychologie van kleuren in uw marketing

Kleuren zorgen al jarenlang voor bepaalde emoties en prikkels in de zintuigen. Verschillende psychologische studies hebben uitgewezen dat iedere kleur een ander effect heeft op de mens. Door u te verdiepen in de kennis van de psychologische effecten van kleuren kunt u veel winst behalen in de effectiviteit van de merkpositionering en marketingacties. Wij zetten de invloeden van de meest populaire kleuren in een handig overzicht.

RoodAnti-stressbal bedrukken

Rood is één van de meest overheersende kleuren en straalt kracht en dynamiek uit. Omdat het een overheersende en energieke kleur is, trekt het snel de aandacht. Dit is een goede eigenschap wanneer u uw doelgroep snel tot actie wilt aanzetten. Hierdoor is de kleur rood perfect om in te zetten als call-to-action. Omdat het  een overheersende kleur is, is het belangrijk de kleur niet overmatig te gebruiken. Vaak is een rode eye-catcher, zoals een grote bak met anti-stress figuren,  op een beurs al voldoende om de aandacht van voorbijgangers te trekken.

Blauw

Balpen bedrukken

Blauw is een populaire kleur in de marketing, omdat deze kalmte, loyaliteit en professionaliteit uitstraalt. Daarnaast is het dé kleur om veiligheid en vertrouwen uit te stralen. Hierdoor is de kleur perfect om te gebruiken wanneer er een belangrijke afspraak voor de deur staat. Gebruik bijvoorbeeld een blauwe pen met opdruk bij het ondertekenen van belangrijke overeenkomsten met uw partner.

Blauw is een vrij neutrale kleur dat veel gebruikt wordt in verschillende branches, waaronder bijvoorbeeld verzekeringsinstellingen, maar ook in beautysalons en wellnesscentra.

GeelDopper bedrukken

De kleur geel staat voornamelijk voor energie. Zeker in combinatie met een kalme blauwe achtergrond komt het energieke geel goed uit. Dit is ook de reden waarom er in animatie films veel gebruik wordt gemaakt van deze kleurcombinatie. Met een blauw relatiegeschenk met gele opdruk heeft u een opvallend en energiek geschenk in handen dat de ontvangers alleen om de kleur al een positief gevoel geeft. Omdat geel net als rood staat voor dynamiek en energie, is het ook belangrijk om met mate te werken. Overheersing van deze kleur kan een negatief effect als gevolg hebben.

Notitieboek bedrukkenGroen

Groen wordt al jarenlang geassocieerd met natuur en duurzaamheid. Het is een kleur dat staat voor balans en rust, maar wordt ook vaak geassocieerd met rijkdom. Wanneer u als bedrijf duurzaamheid wilt uitstralen, kies dan voor groene relatiegeschenken. Een groen notitieboekje bedrukt met een unieke tekst of uw pay-off kan dan al genoeg zijn om men te laten zien waar u als merk voor staat.

ZwartSchrijfmap bedrukken

De kleur zwart mag zeker niet aan het lijstje ontbreken. Zwart staat symbool voor kracht, autoriteit en elegantie. Omdat veelvuldig gebruik van zwart nogal overheersend kan zijn, is het ook een kleur dat minder snel in marketing gebruikt wordt. Vaak is dit een kleur om accenten in uitingen aan te geven. Maar een stijlvol geschenk, zoals een zwarte schijfmap bedrukt met logo straalt wel de luxe en waardering uit die u uw zakenpartner wilt schenken. Het juiste gebruik van zwart kan dus zijn vruchten afwerpen.

Bent u benieuwd naar het psychologisch effect van andere kleuren? Laat het ons weten dan zoeken wij het voor u uit. Ook helpen wij u graag verder in de keuze van uw relatiegeschenk en de kleur hiervan.

back to top